Da li ćemo uprkos dominantnim EU brendovima voziti američke i kineske kamione?
Ako Evropa ne uvede sopstveni ambiciozni paket mera za kamione sa nultom emisijom štetnih gasova, prepustiće primat američkim i kineskim proizvođačima kamiona, piše Politico. Najveći evropski proizvođači kamiona rizikuju da krenu istim putem svoje automobilske braće, boreći se da održe korak sa kineskom i kalifornijskom konkurencijom.
Evropska komisija je već pripremila nacrt zakona koji bi mogao omogućiti standarde CO2 za teška vozila. Nacrt zakona uključiće i tačan datum do kada će prestati prodaja kamiona koji nemaju nultu emisiju CO2, baš kao i automobila i kombi vozila. Prestanak prodaje vozila bez nulte transmisije štetnih gasova neće dovesti do zabrane kretanja takvih vozila, ali se očekuje da će uticati na sferu transporta određenim ograničenjima.
U svetu transporta, ukupni troškovi vlasništva (TCO) su najvažniji. Istraživačka organizacija TNO izračunala je da će do 2035. godine preko 99 odsto električnih teretnih kamiona nadmašiti svoje dizel kolege po ceni, a da pritom ne izgube ništa od svojih operativnih sposobnosti.
Činjenica da je Scania već najavila da će biti potpuno električna od 2040., a Daimler da će biti u nultoj emisiji od 2039. potvrđuje da je to izvodljivo.
Procenjuje se da nijedna zemlja EU neće moći da ispuni svoje klimatske ciljeve za 2030. ako zagađenje od kamiona nastavi da raste. Kamioni već predstavljaju samo 2 procenta vozila na putu, ali više od četvrtine emisija iz drumskog saobraćaja u EU pripada teretnom drumskom saobraćaju.
Mala je verovatnoća da če evropski giganti za proizvodnju kamiona prepustiti primat na EU tržištu kompanijama iz SAD-a, ali kineski modeli za sada nude najbolji odnos kvalitet-cena. Sa druge strane, ubrzan tempo tehnološkog razvoja proizvođača iz EU prate, bar za sada, izuzetno visoki troškovi, što će uticati i na cenu novih kamiona sa nultom emisijom štetnih zračenja.