STUPILA NA SNAGU NOVA GSR REGULATIVA
Od jula 2024. godine, stupila je na snagu nova direktive o bezbednosti na putevima Evropske unije (EU), General Safety Regulation (GSR).
GSR je deo inicijative EU “Vizija Nula”, koja ima za cilj nula smrtnih slučajeva i ozbiljnih povreda na evropskim putevima do 2050. godine.
Prema podacima kompanije Scania, 2021. godine je bilo skoro 20.000 smrtnih saobraćajnih nesreća u EU zoni. Teška vozila su bila uključena u oko 14% tih nesreća. Do 90% svih nesreća je uključivalo ljudsku grešku. Najčešće nesreće u Evropi su:
– Sudari otpozadi između automobila i komercijalnih vozila.
– Sudari između kamiona koji skreće desno i bicikliste koji ide pored njega i namerava da ide pravo.
– Sudari sa pešakom ili pešacima koji prelaze put ispred vozila.
Očigledno je da zakonodavci veruju da vozačima treba automatizovana tehnološka pomoć kako bi se zaštitili oni sami, drugi učesnici u saobraćaju i pešaci.
Da li se ovo odnosi samo na kamione?
GSR se primenjuje na sva komercijalna vozila koja imaju bruto težinu vozila preko 3,5 tone – uključujući teretne kamione, dostavna vozila, autobuse i autobuse za duže relacije. Prema novoj regulativi, svaki kamion i autobus koji proizvođači vozila registruju u Evropi od jula 2024. godine moraju da uključuju osam specifičnih automatskih sigurnosnih funkcija za pomoć vozaču:
1. Signal za hitno zaustavljanje: Trepćuće svetlo koje ukazuje ostalim učesnicima u saobraćaju iza vozila da vozilo iznenada usporava ili naglo koči.
2. Sistem za nadzor pritiska u gumama: Sistem koji stalno prati pritisak u svim gumama dok je vozilo u upotrebi i upozorava vozača kada je guma premalo ili previše naduvana.
3. Informacioni sistem za mrtvi ugao: Upozorava vozača na mogući sudar sa pešacima i/ili biciklima pored vozila. Aktivan je pri malim brzinama.
4. Informacioni sistem za vožnju unazad: Kamera i/ili senzorska tehnologija koja pokazuje vozaču da li se objekti ili ljudi nalaze iza vozila dok vozi unazad.
5. Informacioni sistem za pokretanje vozila: Upozorava vozača na mogući sudar sa pešacima i biciklistima koji se nalaze u blizini prednjeg mrtvog ugla vozila.
6. Alcolock: Standardizovani interfejs koji omogućava postavljanje različitih dodatnih uređaja za zaključavanje onemogućavanje pokretanja vozila ukoliko senzori osete da je vozač pod dejstvom alkohola.
7. Upozorenje za pospanost i nepažnju vozača: Upozorava vozača ako sistem proceni da nije dovoljno pažljiv ili da je umoraqn.
8. Inteligentna pomoć za brzinu: Upozorava vozača kada prekorači ograničenje brzine koristeći kamere i GPS povezan aze podataka mapa.
Šta je sa vozilima iz uvoza?
GSR se primenjuje na sva gore pomenuta vozila koja se prodaju u Evropi, bez obzira na to gde su proizvedena.