RO e-Transport
29
авг

RO e-Transport – Pitanja i odgovori

Šta je e-Transport i ko je pogođen?
RO e-Transport sistem je nametnut od strane rumunske vlade radi praćenja svih transporta na teritoriji Rumunije. Glavni subjekti na koje ovo utiče su adrese za (is)utovar registrovane sa rumunskim PDV brojem. RO e-Transport sistem, kroz mehanizme koje upravlja, značajno doprinosi smanjenju PDV jaza praćenjem transporta robe koja je predmet oporezivanja komercijalnih transakcija i povećanja prihoda u državnom budžetu.

Šta je UIT i šta predstavlja?
UIT = Jedinstvena identifikacija transporta (Unique Identification Transport)  
UIT kod je jedinstveni kod generisan od strane RO e-Transport sistema, putem kojeg se identifikuje roba koja je predmet transporta. U sistemu će biti evidentirani podaci koji se odnose na pošiljaoca i primaoca, naziv, karakteristike, količine i vrednost prevožene robe, mesta (is)utovara, kao i detalji o prevoznim sredstvima koja se koriste.

Kada počinje e-Transport?
Već je započeo, a od 1. januara 2024. godine obavezan je za svu robu (is)utovarenu u Rumuniji. Međutim, postoji grejs period do 1. jula 2024. godine.

Kako se zahteva UIT kod?
Deklaracija u RO e-Transport sistemu kreira jedinstveni UIT broj koji mora biti komunikovan svim uključenim stranama (prevoznik, kupac/prodavac, distributer). Deklariše se putem Privatnog Virtuelnog Prostora (PVS).

Kada UIT mora biti dostupan?
– **Ulazak u Rumuniju:** Pre nego što kamion pređe rumunsku granicu.
– **Izlazak iz Rumunije:** Pre nego što kamion napusti adresu za utovar.

Koliko unapred može adresa za (is)utovar u Rumuniji zahtevati UIT?
UIT može biti zatražen do 3 kalendarska dana pre početka transporta. UIT će ostati važeći 15 kalendarskih dana.

Znači li to da se UIT može zatražiti samo kada je dugolinijski transport već započet? Ili se može tražiti ranije, s obzirom na to da je validan 15 kalendarskih dana?
UIT se može zatražiti ranije, ali imajte na umu da je UIT važeći samo 15 kalendarskih dana nakon izdavanja.

Šta ako je UIT istekao, može li se produžiti?
Ne, UIT ne može biti produžen. Kada istekne, jedina opcija je da se zatraži novi UIT (od strane entiteta koji ima mogućnost da ga zatraži, a to je adresa za (is)utovar u Rumuniji).

Koliko vremena treba da se dobije UIT nakon zahteva?
Nema jasnog odgovora na ovo pitanje, ali rumunske vlasti su uverene da će sistem biti sposoban da obradi zahteve u kratkom vremenskom okviru.

Gde i kada će biti provere?
Vozač mora imati kod pri sebi kada god se nalazi na teritoriji Rumunije. Pretpostavljamo da će biti provera na granici, ali provere mogu biti bilo gde u Rumuniji. Sledeće institucije mogu vršiti kontrole: Granična kontrola, Fiskalna kontrola i Lokalna policija. Rumunija će takođe povezati kamere na granicama sa sistemom e-Transport radi registracije registarskih tablica.

Da li UIT mora biti naveden na CMR dokumentu?
Ne, ali vozač uvek mora imati UIT kod kod sebe. Vozač možda mora koristiti aplikaciju na svom pametnom telefonu za čuvanje UIT koda.

Šta se dešava ako prevoznik koristi različitu opremu od predviđene (različite registarske tablice)?
Ako H.Essers koristi kamion registrovan u Rumuniji, H.Essers može izvršiti promenu u e-Transport sistemu. U suprotnom, adresa za (is)utovar u Rumuniji mora izvršiti promenu.

Koje registarske tablice su pogođene?
I vučno vozilo i prikolica. PS: Samo vozila teža od 2,5 tone su pogođena.

Šta radimo kada na adresi za (is)utovar u Rumuniji nema UIT koda?
Kamion će biti zadržan i biće naplaćeni troškovi čekanja.

Šta ako dođe do zamene vozača (ali ne i kamiona) u Rumuniji?
Nema uticaja, jer je UIT povezan sa registarskim tablicama vučnog vozila i prikolice.

Šta ako se vučno vozilo zameni u Rumuniji? Dakle, deo putovanja u Rumuniji je sa kamionom A, a zatim se nastavlja u Rumuniji sa kamionom B?
UIT ostaje isti, ali pre nego što kamion B počne da vozi, UIT će morati da se izmeni.

Šta ako e-Transport sistem ne funkcioniše? Postoji li ručna procedura?
U slučaju zvaničnog prekida rada sistema, UIT će morati da se reguliše u roku od jednog radnog dana nakon ponovnog pokretanja sistema.

Da li nam je potreban UIT za prazne vožnje?
Ne.

Da li nam je potreban UIT za tranzit kroz Rumuniju (npr. iz Mađarske u Tursku)?
Ne, ali u budućnosti rumunske vlasti mogu nametnuti drugi režim (e-Seal) za takve pošiljke.

Da li nam je potreban UIT za robu pod carinskim tranzitnim dokumentom?
Da, ali samo između lokacije za (is)utovar i carinske adrese, u slučaju da one nisu iste.

Da li se ovo odnosi i na dostavu kombijem (sa kombijem manjim od 2,5 tone)?
Kada je težina tariranja veća od 2,5 tone, UIT je potreban. Dakle, većini kombija će takođe biti potreban UIT.

Ko će biti kažnjen u slučaju kršenja pravila?
Prevoznik koji bude uhvaćen sa neprijavljenom robom/transportom zbog nepružanja UIT broja, kao i pošiljalac/primalac robe zbog neprijavljivanja detalja u PVS.

Kolika će biti kazna?
Kazne za vozača koji nije u mogućnosti da predstavi UIT kreću se od 5.000 RON do 10.000 RON. Kazne za nepoštovanje od strane entiteta za (is)utovar u Rumuniji mogu rezultirati kaznama od 20.000 RON do 100.000 RON i mogućom zaplenom neprijavljene robe. (Indikativni kurs: 1 RON = 0,2 EUR).